Liczba transakcji bezgotówkowych rośnie na całym świecie, a metody płatności bez udziału fizycznego pieniądza są postrzegane przez konsumentów w coraz bardziej pozytywny sposób. Również w Polsce – od uruchomienia programu Polska Bezgotówkowa wykonano już ponad miliard takich płatności.
Polacy odchodzą od gotówki
Najwięcej płatności bezgotówkowych w 2021 roku wykonywano w regionie Azji i Pacyfiku – ponad 440 miliardów – natomiast w Ameryce Północnej i Europie odpowiednio 204 i 244 miliardy. W ubiegłym roku 40 proc. Amerykanów twierdziło, że na co dzień radzi sobie bez fizycznego pieniądza. Do roku 2026 w Azji i na obszarze Pacyfiku spodziewana jest realizacja większej liczby transakcji bez użycia gotówki niż na terenach Ameryki i Europy razem wziętych. W pozostałych regionach – Ameryce Łacińskiej i Afryce – również widać wyraźny wzrost popularności cyfrowych metod płatności.
Cashless rośnie w siłę także w Polsce, szczególnie od 2020 roku. Wpłynęło na to kilka czynników. Jednym z nich jest oczywiście pandemia COVID-19 oraz popularyzacja systemu BLIK, za pomocą którego wykonuje się więcej transakcji w Internecie niż kartami płatniczymi. BLIK jest coraz częściej wykorzystywany również do zakupów offline – wskazuje Robert Czarniewski, CFO w Polcom. Polacy chętnie wykorzystują w życiu codziennym nowinki technologiczne, udostępniane przez banki.Ponad połowa klientów ma dostęp do bankowości elektronicznej z poziomu urządzeń mobilnych. Co więcej – według danych Polski Bezgotówkowej – cashless jest niezmiennie pozytywnie postrzegany przez konsumentów, a chwilowy wzrost sympatii do gotówki nie przełożył się na spadek zainteresowania narzędziami elektronicznymi, udostępnianymi przez instytucje finansowe.
Trend odchodzenia od tradycyjnej formy płatności gotówkowej jest widoczny również w małych punktach sprzedaży, które jeszcze do niedawna były bastionem fizycznego pieniądza. ¼ firm handlowo-usługowych z sektora MŚP deklaruje, że płatności bezgotówkowe stanowią ponad ¾ wszystkich transakcji. Natomiast z badania Fiserv Polska wynika, że ponad 50 proc. przewiduje dalszy wzrost transakcji cashless.
Ochrona danych wyzwaniem dla banków
Tak skokowy przyrost danych, generowanych przez klientów w sektorze finansowym jest szansą i wyzwaniem dla banków i fintechów. Każda transakcja generuje dane, więc wraz z ich rosnącą liczbą potrzebna jest większa przestrzeń dyskowa i moc obliczeniowa. Dzięki coraz powszechniejszemu wykorzystaniu algorytmów uczenia maszynowego oraz sztucznej inteligencji gromadzone dane, które zostaną odpowiednio przeanalizowane stanowią szansę na budowanie nowych, cyfrowych produktów, które zrewolucjonizują bankowość elektroniczną– podkreśla Robert Czarniewski.
Banki, które przetwarzają ogromne ilości danych wrażliwych swoich klientów, obarczone są – w myśl regulacji krajowych i unijnych – odpowiedzialnością za ich bezpieczne przechowywanie. Przeniesienie chociażby części baz danych i systemów bankowych do chmury obliczeniowej może być odpowiedzią na rosnące wyzwania związane z cyberbezpieczeństwem. Zaawansowane narzędzia oparte o algorytmy AI i uczenia maszynowego tj. SOC idealnie sprawdzają się do ciągłego monitorowania infrastruktury IT oraz mitygowania zagrożeń na wczesnym etapie – dodaje Robert Czarniewski, CTO w Polcom.
Sektor finansowy jest świadomy rosnącego zagrożenia ze strony cyberprzetępców, czego potwierdzeniem są inwestycje w nowe technologie i bezpieczeństwo IT. W ubiegłym roku wydatki na rozwój w sektorze finansowym wyniosły 628 mld USD – podaje Gartner. Do końca 2023 roku inwestycje te wzrosną jeszcze o 5,5%.
Link do strony artykułu: https://czta.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/coraz-wieksza-popularnosc-cashless-wyzwaniem-dla-sektora-finansowego